2016.03.15. 19:08, Kézdiné Patakfalvy Katalin
Meggyalázták nemzeti ünnepünket.
2016 Március 15-én a pedagógusok egy része – vagy az ő nevükben valakik – tüntetést szerveztek a Nemzeti Múzeum előtt rendezett állami megemlékezés közvetlen közelében, azzal egyidőben. Át-, áthallatszott kihangosítóval erősített ordításuk: diktátor, diktátor. Merthogy diktatórikus viszonyok vannak, például az oktatási rendszerben? Szakmai vita van – mondja néhány pedagógus. Szerintem pedig sokkal inkább világnézeti, de méginkább hatalmi játszma.
1974 óta volt alkalmam közelről figyelemmel kísérni az oktatási szférában bekövetkezett változásokat, illetve a változások egy részét. A szocializmus „vívmánya” volt az ideológiai torzítás – a hitre, jó erkölcsre nevelés eltörlése, azonban sulykolás folyt a szocialista hazafiságról – amelyben az első parancsolat a nemzetközi szocializmushoz való hűség, az egypártrendszerű állampárti struktúra primátusa volt.
Ma nincsenek megbecsülve a pedagógusok? A pedagógusoknak az 50-es évektől nemcsak a tekintélye, korábbi társadalmi megbecsültsége enyészett el, hanem munkavégzésük feltételei is romlottak, az anyagi javakat tekintve egyre jobban háttérbe szorultak – előbb a szakmunkásokhoz, majd a többi diplomáshoz képest. (A férjem esti tagozaton, ifjú szakmunkásként végezte el az egyetemet, s amikor végzett, kevesebb lett a fizetése, mint szakmunkásként volt. 1970-es évek. Aki nem hiszi, nézzen utána!) Ez volt tapasztalható az oktatás-nevelés összes színterét tekintve, legyen az alsó-, közép-, vagy felsőfokú képzés. 2016-ot írunk. Diktatórikus viszonyok az oktatási rendszerben? A hivatalos megbecsülés hiánya? Ez porhintés, hiszen minden normális ember különbséget tud tenni az iskolai rend, amely a munka alapfeltétele, s a diktatúra között. Persze, ki ne lett volna alárendelt helyzetben az ún. tanár-diák viszonyban. Hová jutunk, ha diktatúráról ordítozunk, ha a fegyelmet drillnek hazudják, s a tanári munka felügyeletét – ami voltaképpen a szakmai nyilvánosság rendszere – , valamint a diákok fegyelmezését zsarnoki beavatkozásnak. Taníts, amit akarsz, virágozzék minden virág! Tanulj, ne tanulj, majd csak lesz valahogy? Na nem! Már a régi görögök is megmondták, leírták: semmit sem túlságosan! Az arányok a fontosak, van kötelező, közmegegyezéses törzsanyag és szabad kiegészítés a pedagógus szabadságaként. De ez nem azonos pl. a történelmünk meghamisításával. És differenciálás, ha lehet. És követelményeket támasztani, hiszen a jóknál igaz a szállóige, hogy „teher alatt nő a pálma”, de van diák, akit semmivel sem lehet munkára bírni. Ilyen volt, s ilyen van ma is. Nekem is van vitám a rendszerrel. Túl kellene lépni azon a szemléleten, hogy egy oktató munkáját a bukottak számából ítéljük meg, hogy az a jó pedagógus, akinél kevés a bukás. Ez fals, hiszen éppen a jó szakemberek kinevelése a cél, nem az, hogy a diákokat átlökdössék a vizsgákon, mert ez azt eredményezi, hogy gyenge képzettségű, tudású mérnökök, közgazdászok, orvosok … stb. tömegét „termeljük” ki az országnak. A felsőoktatásban talán megoldható lenne a szükséges szakokon a nagyobb létszám felvétele, de az első év végére történjék meg az adott pályára alkalmatlanok kirostálása. Ettől más területen még lehet kiváló szakember valakiből. Ezek alapján sem találtam/találom jó intézkedésnek a felvételi vizsga eltörlését.
A túlzott liberalizálás nem jár együtt a színvonal emelkedésével. Ez bizonyosodott be a PISA-felmérések mutatta eredmények által. Hiba volt odadobni a gyeplőt.
A másik – szerintem – hibás döntés az alsó- és középfokú oktatás-nevelés tekintetében a szakfelügyelet eltörlése volt, de a felsőoktatásra is ráfér az ellenőrzés, szerencsére az akkreditációt még nem nevezik diktatúrának egyesek.
A kredit rendszer bevezetésével teljes szabadságot kaptak a hallgatók arra, hogy tanulmányaikat több félévvel elhúzzák. Több esetben előfordult, hogy a hallgató azzal a kérdéssel jött, hogy mennyi kreditet vegyen fel, hogy a féléve érvényes legyen, de egyelőre nem akarja befejezni a tanulmányait – a diákigazolvány, a mindenféle kedvezmény miatt. Ezek a hallgatók államilag támogatott képzésben vettek részt. Érdekes módon akik költségtérítéses formában tanultak, nem növelték a féléveik számát, holott a diákigazolvány és egyéb kedvezmény nekik is járt.
A felsőoktatást az alsófokú neveléshez, és a középfokú oktatáshoz hasonló módon a szoc-lib-komcsi kormány "megreformálta". Ennek "eredményei" közé tartozik pl.: a tanulók, hallgatók jogainak túltengése – a követelmények szinte teljes eltörlése; a mindig a diáknak van igaza – a pedagógus, az oktató nem számít; tiszteletlenség; tanárverés; a tankönyvek össze-visszasága – pl. 10 általános/középiskola akár 10-féle tankönyvből tanít, ha egy gyereknek bármi miatt másik iskolába kell mennie, meg lehet venni ismét az összes tankönyvet.
A forrásokat szintén kivonta az előző kormány – lásd óvodák-, iskolák-, felsőoktatási intézmények "integrációja" – esetenként ésszerűtlenül, indokolatlanul. Az egyházi iskolák pedig a 2002-es kormányváltás után a szocialista-liberális időszak alatt nem kapták meg a jogos támogatásukat, tehát hátrányos megkülönböztetésben volt részük.
A felsőoktatási intézmények autonómiája mindig is korlátozott volt. Az integráció következtében a nagyobb intézményekbe integrálódott kisebbek – ugyebár karként – jártak rosszul, elsősorban gazdaságilag. Adott intézményen belül az „erősebb” karok kerülnek ki győztesen. Szóvá lehet tenni a nagyképűséget is – pl. az egyetemi oktató lenézi a főiskolai kar oktatóját, a tanár a tanítót … stb. Tapasztalatból mondom.
Szakmai vita van – mondja néhány pedagógus, különösen a tüntetők. Na persze! Pedagógusnak álcázott felforgatók nyíltan a kormány megbuktatására uszítanak, s a nép, az istenadta nép – akik mi volnánk – döbbenten nézi, s nem érti, hogy akik 2006-ban összehazudták a médiát, s az országgyűlést, akik közénk lövettek, azok ma gátlástalanul diktatúráról ordítoznak. Miközben a másik véleményének tiszteletben tartását, a másság elismerését prédikálják, a legszentebb ünnepünkbe rondítanak bele.
Kormánybuktatás a céljuk? Nem akarják, hogy ezt az országot, amit a kommunisták tönkretettek, valakik rendbehozzák? De akkor nyílt lapokkal kell játszani, nem sunyi módon a tisztességes, sőt – ilyen is van – velük egyet nem értő pedagógusok mögé bújva handabandázni.
Tárgyalni nem akarnak. Kit fogadnának el tárgyaló partnernek? Bokros Lajost? Bajnait, vagy Fletó-böszmét? Hillert vagy Magyar Bálintot, akik szétvertek az alsófokú oktatástól kezdve a szakképzésig, a felsőfokú képzésig minden szinten mindent? Sokan olyan diplomát szereztek akkor, amivel nem tudtak, s ma sem tudnak elhelyezkedni, mert a piacon nincs rá kereslet. A mostani komány ezt akarja helyrehozni! Követnek el hibákat, de nyitottak a tárgyalásra, az érvek meghallgatására, a bal-libsik viszont nem.
Az ilyen pedagógusok mire „nevelik, oktatják” a diákságot? Arra, amit maguk is vallanak, hogy minden jár – több pénz, de kevesebb munka – , követeljenek, jogaik vannak – de kötelességük nincs?! Arra, hogy nem kell a hazát szeretni, becsülni, nem kell a jó erkölcs, a hit, a tisztelet, mert az nem trendi? Milyen példát mutatnak? A diákokat meg a politika eszközévé teszik!
A nemzeti ünnepünkön jöttek zavart kelteni, fütyülni, ordibálni, hogy diktatúra van. Mertek volna menni a Kádár rendszer és később Hornék, Gyurcsányék alatt bármilyen rendezvényt megzavarni! Kapták volna a „demokratikus” könnygázt és gumilövedéket, a fogdát, repültek volna a munkahelyükről! Az újságok tele lettek volna a váddal: „meggyalázták nemzeti ünnepünket”. Ma ezt tették pedagógus fedőnevű személyek. Meggyalázták nemzeti ünnepünket! Szégyelljék magukat!
K. Patakfalvy
Kedves Katalin! Nagyon jó az írásod, nagyon tetszik. Már több helyen is olvastam. Nekem szerencsém volt, mert nem nagyon hallottam a tribünnél, messze voltam tőlük.