2019.08.14. 04:11, Vinczer S. Péter
Fiume 2O19 augusztus 13
Fiuméban ünnepi megemlékezést tartottak, abból az alkalomból, hogy 3OO éve nyilvánította Szabad Királyi Kikötővé VI Károly császár . Felvetődik a kérdés, hogy mért nem a III. Károly magyar királyra hivatkoznak?
Előadások hangzottak el, kutatók, történészek a kikötő fejlesztéséről.de sehol nem találtam komolyabb megemlékezést a kikötő legnagyobb fejlesztéséről, amit a Magyar Királyság vitt végbe. Annyi volt megemlítve, hogy Fiume volt Magyarország kikötője.
A Vikipedián is keresgéltem, ott találtam egy igen jó cikket:
Fiume és az eltűnt magyar tengeri világ .
Érdemes rákattintani, és elolvasni, sok eddig ismeretlen képpel van illusztrálva. Elolvastam a hozzászólásokat is, többnyire jó és intelligens a tartalmuk. Egy azonban kiverte a biztosítékot:
"Jó lett volna, ha figyelmesen elolvasod a cikket. Talán akkor megérted, hogy mi csak elbitoroltuk a várost. Vagy országot, Horvátország hamarabb megalakult keresztény állam volt, amit házassági/örökösödési indokkal elfoglaltunk. Ugyanúgy, ahogyan később minket az osztrákok. Utóbbi ellen hős háborúkat vívtunk, de, ha az ellenkező oldalon vagyunk, akkor jön a pálfordulat, és az általunk lopott cuccunkat vissza akarjuk kapni, mert a mi országunkat jogtalanul lopta el az osztrák, de a mi általunk lopott Horvátországot vissza nekünk. Pedig az nem egy magyar lakta volt Felvidék, vagy Erdély."
A hozzászólásom:
Tudomásom szerint, Könyves Kálmán csatázott a horvátokkal, amelyben Péter, utolsó horvát király elesett. A magyar király tudta, hogy a horvátok visszavágásra készülnek, és hogy elkerülje a további vérengzést tárgyalásra hívta a horvát főurakat. Az egyezség szerint, a magyar király megvédi Horvátországot, ha támadás éri. Ennek fejében, ha a magyar király háborúba keveredik, a horvátok 12 az az tizenkét lovas katonát kell a magyar király rendelkezésére bocsájtani. 1918-ig volt Horvátország a magyar korona részországa, a horvát történész szerint.
A Fiume kikötőt Hilarion Pascal tervei alapján Hajnal Antal főmérnök vezetésével építette ki a magyar kormány. A tengerpart az Ó város bejáratánál az óratorony előtt húzódott. nagyjából a korzó vonalán. A tengerpartot 1OO-2OO m szélességben kellett feltölteni, hogy mélységet kapjanak, és a mólókat kiépíteni a kiszolgáló épületekkel. A költségekről, és a Trianoni veszteségeinkről DDr. Juba Ferenc ír a Nemzeti történelmünk II, Trianon forrásai I című Dokumentumkötetben a 25. oldalon kezdődő a MAGYAR TENGERÉSZET ÉS TRIANON című fejezetben. A 27. oldalon:
"Így megkíséreljük, hogy tényleges veszteségeinket a tiszta arany értékében adjuk meg kilogrammonként. Ezen az alapon veszteségeink Haditengerészetünk elvesztése folytán így alakultak:
Hajóink 6O OOO kg színarany
tengerszergyár, hajógyár, anyagok iparcikkek, gépek 48O OOO kg színarany
kórházak, akadémiák, tengernagyi hydrográfiai hivatalok 3OO OOO kg színarany
erődrendszerek, hadikikötői felszerelések, anyagok 1O OOO kg színarany
kitesznek .............................................................. 85O OOO kgszínaranyat."
A 28 oldalon folytatja:
"elvesztettük a teljes kereskedelmi tengerészetünket, beleértve a még sólyán fekvő, épülő egységeket is. Az 1914 évi Magyar Tengerészeti Évkönyv adatai szerint összesen 8O1 darab hajót,amelyeknek értéke kb: 8O OOO kg színarany.
Fiume kikötői felépítésének az árát 21 3OO kg színarany
a kikötő ingó és ingatlanjainak értékét 7 5OO kg színarany
a tengerhajózási vállalatoknak nyújtott segélyek összegét 7 5OO kg színarany
a tengerhajózási vállalatok vagyonát 7 785 kg színarany
Kitesznek ....................................................124 O85 kg
Kereskedelmi és haditengerészetünk elrablása által elveszített értékeink tehát kb. 974 O85 kg színaranyat tesznek ki."
Ezek után kedves hozzászóló uram, igencsak nagy tájékozatlanságáról tesz tanúbizonyságot, ha azt állítja, hogy a magyarok ellopták Fiumét. A magyarok a fent felsoroltak mellett kiépítették a postahálózatot az épületeivel, a vasutat, a tartozékaival, és a milléniumra sok minden épült, többek között a Zrinjevac Zagrábban.
Ezek után azt hiszem nem lehet kapzsisággal vádolni azokat, akik velem együtt úgy gondolják, hogy felajánlhatna a magyaroknak egy szabad kikötőt Horvátország, ha máshol nem ott a világító torony környékén, amelyet lebombáztak a szövetségesek, és sokáig romos volt.
Végül még egy idézet a 28. oldalról:"Még megdöbbentőbb, hogy ez az óriási veszteség az állami életünknek olyan aprócska szektorából származik, amelyről a mai lakosságunk szinte semmit, magyarországi lakosságunk is csak édes keveset tudott!"
A horvátok meg úgy tűnik,hogy nem szívesen emlékeznek meg ezekről, mert talán érzik, hogy nincs ez rendjén. Talán ezért nincs szobra Hajnal Antal főmérnöknek.
Vinczer Péter, egykori opátijai aranyműves, a Zrinyi korabeli morcsity /morettina technológia felélesztője.
Vinczer S. Péter