2016.02.04. 21:10, K. Patakfalvy Katalin
Veszem a bátorságot, hogy hozzászóljak a pedagógusok elégedetlenségéhez, mivel magam és a családban más is dolgoztunk a köz-, és felsőoktatásban, habár az nem tegnap volt. Mit szeretne a baloldal Magyarországon? Kormánybuktatást, de ha az nem megy, legalább nagy-nagy zűrzavart, amire majd a rendőrség is lecsap. S lehet majd diktatúráról, a hatalom brutalitásáról írni – mert lám-lám, mi történt? Tiltakozók és rendőrök csaptak össze, mivel a pedagógus tüntetés zavargásokba torkollott … stb.
Szlovákiában, Romániában is elégedetlenek a pedagógusok. Béremelést és sok egyebet követelnek. Magyarországon megkezdődött a diszkrét bérrendezés – mérsékelt elégedettség követte, és tovább folytatódik. De nem elég, több kell. Hol tüntettek a pedagógusok, amikor elvették a 13. havi bérüket? Magyarországon átcsúszott a téma a belpolitikába, ahol az ellenzék – csekély hiteles témát találva – rácsatlakozik erre. Szerintük a közoktatásban elviselhetetlen állapotok vannak.
Hangzatos felhívás követel lépéseket a kormánytól, miszerint: „Gyermekeink egészséges testi és lelki fejlődése, a jövő generáció sorsa függ ezektől a lépésektől!”
Megy a kavar, a csúsztatás, a féligazságokra épülő kommentárok, miszerint a magyar oktatásügyben a közelmúltban végrehajtott változtatások katasztrófát eredményeztek, a tanulók és tanárok most már mindezt megsokallták. Lásd: PISA-felmérés, amely szerint mi egyre jobban lecsúszunk az OECD országok között. Egy kicsit utánanéztem, s mit látok? A britek megunták, hogy a PISA-teszteken folyamatosan rosszul teljesítenek a diákok, és fontos döntésre jutottak: a legjobbaktól fognak tanulni. Például matematikában a kínaiaktól, akik az élen állnak ebben. (Az más kérdés, hogy a kínaiak csak Sanghai-ból adnak adatokat, s ki tudja, a vidéki 15 éveseknél mi a helyzet.)
Amúgy még a legutóbbi, 2015-ös jelentés tanulságait sem lehet a nemrég bevezetett változtatásokkal ok-okozati összefüggésbe hozni. Mindez persze nem vigasztalhat bennünket. Csakhogy azt hiszem, hogy a mostani, a Herman Ottó Gimnázium és a szakszervezetek által a dolog érdemi részéhez, a tananyaghoz és a módszerekhez javasolt legnagyobb léptékű javaslat nem más, mint egy hangzatos nagy lufi. Mert mit javasolnának? A tananyag csökkentését és a tanárok munkaidejének csökkentését. Szerintem nem ott a baj. Tisztelettel jelentem: nem tudom a megoldást én sem. Az MTA elnökétől kezdve sok szakember és egyszerű szülő is változásért, jobbításért érvelt. Nos, valami azért történt két éve. A kormányzat központosította az oktatás-irányítást.
Visszaállította a szakmai felügyeletet, egész napos tanulói-nevelői napirendet, rendszert szorgalmaz. Valóban egységesítette a tankönyveket. De hát nem a korábbi parttalan liberalizmus idején jártak iskolába a tanulók, akik a PISA-teszteken (le)szerepeltek? Akkor hát vissza oda? Mit látok? Gyermekeim ma már felnőttek, ki jobban tanult, ki rosszabbul. De ez főként rajtuk múlt, s eszem ágában sem volt tananyagcsökkentésért sikoltozni. Példaként az idegen nyelv-tanulást véve – ugyan meddig lehetne csökkenteni? Mint Szlovákiában 1949-ben a reszlovákosításnál? 2000 szó, s néhány egyszerű bővített mondat? No ne! Unokám és ismerős gyerekek is tanulnak, s bár vannak problémák – pl. tornaterem hiánya –, alapvetően a rendszerrel kevesebb bajom van, mint az ő hozzáállásukkal, amit nagyon fájlalok. De akkor hol az igazság? Megpróbálok néhány problémát áttekinteni. A tüntetésre felhívás szerint problémát jelent a 32 órás intézményi tartózkodás, vagyis hogy a tanár délután négyig az iskolában legyen. Ezt értem: arról van szó, hogy a szakszervezetek kevesebb munkát, a munkaadók többet akarnak. A sokat irígyelt Nyugaton hosszabb a pedagógusok munkaideje, bár persze a bérek is nagyobbak, mint szinte minden munkakörben. Hiába, ott nem pompázott a hosszú proletárdiktatúra. (Amikor a férjem – esti egyetemen végezve – középiskolai tanár lett, kisebb lett a fizetése, mint amit szakmunkásként keresett.) Aki valaha dolgozott iskolában, az pontosan tudja, hogy némely tanárok délután négyig, sőt tovább is az iskolában voltak, míg mások – ha lehetett – az utolsó órájuk után rohantak egyéb ügyeikhez. Szabályozás nem lévén – tehették. Mondják: a NAT-ot (Nemzeti Alaptanterv) újra át kéne dolgozni, a tananyagot csökkenteni kell. A diákok heti óraszámát csökkenteni kell. Az utóbbival részben egyetértve azt gondolom, hogy az egészséges, normális gyerekeket nemigen lehet a tananyaggal túlterhelni, az ő étvágyuk nem a tananyagot célozza meg, inkább az okos telefonok csemegéit, kiváltképp a facebook köti le őket. Sajnos az unokám is ebbe a körbe tartozott sokáig, s az éjszakába nyúló „terheléseit” másnap a tanórákon pihente ki.
A tankötelezettséget emeljék vissza 18 évre, a rendszerből kikerültek számára pedig állítsák fel az integrációjukat segítő ellátórendszert. Ezzel egyetértek.
„A szabad tankönyvválasztás jogával élve kérjük vissza a magas színvonalú kompetencia alapú tankönyveket, a szakmai szempontból kifogásolható újak visszavonását!” – írják a szakszervezetiek. Erre csak passzolni tudok, bár azt a két ellenérvet megfontolandónak tartom, hogy egyrészt csoportérdekek szólnak ebből s túlságosan drága mulatság ez (más, pl. nyugati rendszerekben is központi, egy – bár nem feltétlenül állam által kijelölt – könyvből tanulnak), másrészt az iskolaváltás és a felsőbb osztályba lépés is némi standardot igényel. Tiltakoznak: „A bevezetett életpályamodell sok elemében igazságtalan! Például méltatlan, hogy évtizedek óta kiválóan és eredményesen oktató, szűkebb-tágabb környezetükben elismert tanárokat Pedagógus 1-be sorolt be a rendszer, ugyanakkor a mestertanárok eddigi kiválasztásának eljárásrendje megingatta a tanárok bizalmát…..
A mestertanár épp a tanulókkal való foglalkozásban kellene, hogy kiteljesítse küldetését.”
Valamilyen minősítési, felügyeleti rendszer minden normális oktatási rendszerben létezik. A kétévenkénti frissítés viszont valóban túlzásnak tűnik. A csúcs, a „kutatótanár” fokozat viszont azt a gyanút ébreszti bennem is, miszerint - vö. Parkinson idevágó törvényét – a karrieredben elérkezik az a lépcsőfok, amikor olyan beosztásba kerülsz, aminek ellátására képtelen vagy. S utána Te magad kéred a nyugdíjaztatásodat. Lehet, hogy tévedek.
Túlzott központosítás? KLIK? Az én időmben a helyi önkormányzat csak „transzfer” volt, de ma az iskolaigazgatónak nagyobb hatalma van. Ahol ma nincs tornaterem, s az esőáztatta sárban az udvaron tartják a testnevelési órákat, az még a helyi önkormányzat sara. Ellenvélemény? Sztrájk? Tüntetés? Az „elvtársak” szerint a Kádár-korszak, majd szoc-lib kormányok alatt volt igazi demokrácia. Aha, próbáltunk volna csak tüntetésről, sztrájkról beszélni. És még egy: a makro-gazdasági szakértők valamennyi kormányon számon kérik, hogy nem mernek hozzányúlni az ún.társadalmi nagyrendszerekhez, bezzeg Észtországban, vagy Fionnországban az oktatás reformja meghozta gyümölcsét. Nálunk most pedzegetik az említett országokban már meggyökeresedett 9 osztályos alapképzést. Tehát, ha mi változtatunk, az skandalum, botrány, ha másutt történik, az pedig bezzeg „a más kertje zöldebb” esete.
Nagy érdeklődéssel várjuk a szakmai egyeztetéseket a szakszervezetekkel, az érdekelt pedagógusokkal.
K. Patakfalvy Katalin
Nincsen jelenleg tanuló gyerekem, amikor tanultak még nagyon rossz véleményem volt a tanárokról. A fiam éles, eszű jó tanuló volt, vele sose kellett foglalkoznom, szinte észrevétlenül járta ki az iskolákat, végül lediplomázott. Lányommal viszont nagyon sok gondom volt, és úgy érzem ha több segítséget kaptam volna az akkori tanároktól, ma kevesebb problémánk lenne. Valahogy úgy nézett ki a helyzet, hogy csak azokkal foglalkoztak külön, aki jó eszű, volt, és lehetett villogni a felső vezetésnek a sikereikkel. A középszerű, és gyengébb tanulókkal nem igazán törődtek. Pedig az én véleményem az, hogy egy igazi tanárnak az a feladata, hogy a problémás dolgokban segítsen. Az aki gond nélkül veszi az akadályokat, annak nem kunszt tanítani.