2011.08.18. 19:26, Vica
A család hatása a viselkedésünkre
Olyan kultúrában éltünk az elmúlt évtizedekben, amely azt tanította, hogy „ne legyél egyéniség, simulj bele a szürke tömegbe, ne lógj ki sehonnan, hogy nem vagy elég okos, és mindenért te vagy a hibás”.
Fájdalmas élmények alapján megtanultuk a tehetetlenséget, sok-sok negatív bélyeget cipelünk magunkkal láthatatlanul. Csak azt érzékeljük, hogy nem tudjuk megvédeni magunkat, és a saját érdekeinket önként feladjuk. Meg sem várjuk, amíg a sor végére állítanak minket, magunktól beállunk a sor végére.
Szégyelljük a tehetetlenségünket, a sikertelenségünket, s ha önérvényesítő magatartású emberrel találkozunk tovább zsugorodik az önbizalmunk.
Többnyire minden család szeretettel neveli a gyermekét, ennek ellenére a szülők sok olyan viselkedést megtanítanak, amely hátrányos a felnövekedő gyermek számára.
Sok apa a vitákat ezzel a mondattal zárja le: „Amíg az én kenyeremet eszed, azt kell tenned, amit én mondok!” Ezzel megtanítja a gyermekét arra, hogy kiszolgáltatottságot érezzen minden alkalommal, amikor a férjével vagy a főnökével nem ért egyet.
Másokat a tekintélyelvűség alapján nevelnek. „Majd adok én neked, csak követelőzz!” – fenyegeti meg az anya a gyermekét, amikor az határozottan és hangosan elmondja, hogy mit szeretne. Így megtanulja a gyermek, hogy elfogadja a mások akaratát, s a magáét háttérbe szorítsa.
Sok szülőnek nem marad elég ideje a gyermekére. Van, hogy mások vigyáznak a gyermekre, amíg az anya és az apa dolgoznak. Ilyenkor a gyermekek – tévesen – de arra következtetnek, hogy nem elég fontosak a szüleik számára. Az érzésből felnőtt korra is megmarad az, hogy nem mer semmilyen igénnyel előállni.
A szülők hangulatát, idegességét, vagy türelmetlenségét, szomorúságát a gyermek mindig magára veszi. A gyermek ilyenkor azt gondolja, hogy a szülő azért szomorú, ideges, türelmetlen, mert ő, a gyermek nem volt elég jó, és ezért kegyetlen bűntudat gyötri. S később, felnőttként már tudja, hogy nem ő a hibás mások hangulatáért, de a bűntudat érzése megmarad.
Amíg gyermekek vagyunk, szinte mindenkitől függünk, aki nálunk nagyobb, idősebb, erősebb. Felnőttként azonban mi magunk dönthetjük el, hogy megtartjuk-e a gyermekkorunkban beidegződött rossz viselkedési parancsokat, vagy változtatunk rajta.
Sok gyermek életét megmérgezik a nem megfelelően viselkedő felnőttek (alkoholista apa, lelki zsaroló anya, verekedő testvér) felnőtt korban azonban beadhatjuk magunknak a mindig kéznél lévő „ellenmérget”, a tudatosan kialakított asszertív viselkedést.
Az asszertív viselkedés önérvényesítő viselkedést jelent, de… úgy, hogy mások igényeit is ugyanolyan fontosnak kezeljük, és mások igényeire is tekintettel vagyunk. Hiszen kinek okozna örömet, hogy ő maga jól érzi magát, a környezete pedig csupa elégedetlen emberből áll? Akkor érezzük magunkat igazán jól, amikor mi magunk is, és a környezetünkben élők is nyugodtak, elégedettek, kiegyensúlyozottak.
Az asszertív viselkedést elsősorban a higgadtság jellemzi. Nyugodtnak maradni egy problémás helyzetben, megtanulható tudomány. A pozitív viselkedési mintákat gyakorlással a legkönnyebb megtanulni.
Ideje volna belátni, hogy mi magunk vagyunk a test, a lélek és a szellem is.
A testünk egyetlen társalgási témát ismer: az érzéseket. Az érzéseinket kifecsegi, és bármennyire is igyekszünk fegyelmezetten viselkedni, a testünk elárulja a valódi érzelmeinket. A testbeszédben is vannak szimbólumok, amelyek segítenek a viselkedést érteni, de mindig a test, szellem, lélek összjátékát kell figyelni, hogy az adott ember viselkedését helyesen értelmezzük.
Vállaljunk felelősséget! Felelősséget vállalni azt jelenti, hogy nem a körülmények áldozatának tartjuk magunkat, hanem felvállaljuk a döntéseink következményeit. Mindig, minden körülmények között van legalább két választási lehetőségünk.
Sok dolog van, amiről nem tehetünk abban az értelemben, hogy nem mi okoztuk a problémát. Abban azonban már komoly felelősségünk van, hogy mit kezdünk a problémával. Nem mi okoztuk a levegőszennyezést, amely a gyermekünk allergiáját kiváltotta, de az a mi felelősségünk, hogy elköltözünk-e a egészségesebb vidékre, vagy gyógyszerekkel igyekszünk segíteni a gyógyulást.
Asszertivitás a mindennapi életben
Senki sem tud kisebbrendűségi érzést kelteni benned a beleegyezésed nélkül." (Eleanor Roosevelt)
Nagyon kifejező ez az idézet arra, hogy szembenézzünk önmagunkkal és elindítsunk egy egészséges, reális önmegismerési folyamatot.
Az asszertivitás és az ehhez kapcsolódó önbecsülés nagy segítségünkre lehet a bizonytalanság és változás körülményei között, illetve válsághelyzetekben egyaránt.
Üzleti, munkahelyi kommunikáció:
Az ügyfelekkel való kapcsolattartásban még nagyobb a minőségi kommunikáció jelentősége, hiszen az ügyfél megrendeléséhez a kommunikációs csatornákon át vezet az út.
Egy cég megítélése sok esetben egy kapcsolattartó személy viselkedése alapján történik. Legyen szó vezetőről vagy beosztottról, kis cégről vagy nagy vállalatról, ha a kapcsolattartó nem megfelelően kommunikál, az ügyfél-elégedettség csökken, s ennek mindig közvetlen hatása van az eredményességre.
Ugyanez a helyzet a dolgozókkal való kommunikációban: ha a vezető nem megfelelően kommunikál, a dolgozók motivációja, teljesítménye csökken.
Az asszertív kommunikáció olyan kommunikációs stílus, amely figyelembe veszi a partner céljait, elképzeléseit, lehetőséget ad az ellenvetések meghallgatására, az empatikus viselkedésre, miközben folyamatosan a fókuszban tartja és a másik fél számára elfogadhatóvá teszi a saját érdekeinket.
Munkahelyi kommunikáció fajtái:
1) Négyszemközti kommunikáció:
A sikeréhez a következő kérdéseket kell tisztázni magunkban:
Mi a mondanivalónk célja?
Mi a mondanivalónk tartalma?
Mi a mondanivalónk háttere?
Miért fontos saját magunk számára?
Miért fontos a munkatársunk számára?
Miért fontos a cég számára?
Hogyan válhat a mondanivalónk a munkatársunk javára?
2) Csoportban lejátszódó kommunikáció:
Előfordul,hogy a vezető szorong attól, ha az egész csoportjához kell szólnia, pedig négyszemközt szívesen beszél a munkatársaival. Még azok előtt is nehéz lehet csoportos formában beszélni, akikkel nap mint nap együtt dolgozik valaki. Különösen nyomasztó érzés tud lenni, ha idegenek előtt kell beszélni, vagy előadást tartani.
A csoportmegbeszélések, értekezletek bizonyos helyzetek megbeszélésére szolgálnak. Többféle üzenetet kell továbbítani, helyet kell adni a vitának, esetleg kellemetlen dolgokat kell közölni. Nagyon fontos, hogy gördülékenyek legyenek ezek a megbeszélések, hogy ne pazarolja sem a saját, sem a munkatársak idejét.
Sok vezető megfeledkezik az egyik legfontosabb teendőjéről: a munkatársak ellenőrzéséről, és az ehhez tartozó értékelésről. Ahol nem értékelik rendszeresen az elvégzett munka minőségét, ott törvényszerűen csökken a dolgozói elégedettség, a motiváció és a teljesítmény.
3) Telefonos Kommunikáció:
Legkésőbb a 4. csengetésre vegye fel a telefont.
Amikor felveszi a telefont, mosolyogjon. Lehet, hogy valójában nincs kedve mosolyogni, de a mosolygáshoz használt arcizmok hatással vannak a hangszínére. Határozottabbá teszik.
Ha ön a hívó fél, mindig kérdezze meg, hogy zavar-e? A mobiltelefonok világában lehetséges, hogy egy kihangosított autóban fogadja a hívást a hívott fél, és akkor lehet, hogy mások is hallják a beszélgetést.
Ha nem Ön az illetékes egy ügy elintézésében, irányítsa át a hívót. Előtte mondja el az ügyfélnek, hogy kihez, milyen számra irányítja, hogy ha megszakadna a vonal, a hívónak több információja legyen.
Amikor a cégét képviseli egy telefonáló ügyfél esetében, mindig jegyzeteljen. Tegyen fel kifejtendő kérdéseket. (A kifejtendő kérdések kérdőszavai: melyek, mit, hol, hogyan, melyik, mikor, ki.) Az „igen és az értem” szavakkal egy hosszabb monológ esetén is tudja jelezni, hogy figyel.
Egy hosszabb beszélgetés végén foglalja pontokba a megbeszélteket.
Ha megállapodnak a hívóval, hogy Ön elintéz valamit, írja fel a jegyzetei közé, nehogy elfelejtse.
A búcsúzásnál adja meg még egyszer a nevét, a telefonszámát, és kérje el a hívóét is, hogy szükség esetén ismét kapcsolatba léphessenek egymással.
4) Írásbeli kommunikáció:
Az írásbeli kommunikációra ugyanazok az alapelvek vonatkoznak, mint a szóbeli kommunikációra, bár nem olyan személyes, nem teszi lehetővé az azonnali választ, vagy a közbekérdezést.
Az írásbeli üzenetnek nyoma marad, míg a szó elszállhat. Lehet hivatkozni rá, és bármennyi embernek el lehet küldeni.
Minden levélnek követnie kell a hatékony kommunikáció alapelveit. Legyen egyszerű, világos, tömör, logikus felépítésű.
A levélírás segítő kérdései:
Mit akarok elérni? -
Mi a levélírás célja?-Mit akar mondani a címzettnek?
Milyen cselekedetet szeretnék kérni a levél olvasójától?- Miért van erre szükség?
Mi a levélírás oka? -A probléma vagy a kérdés hátterének a tisztázása.
Mikor? – A határidő minél pontosabb megjelölése.
Hogyan? – A levél tartalmának a részletes kifejtése, választási lehetőségek.
Hol? – Hova kell mennie az üzenetnek? -Vagy hol kerülhet sor a találkozóra.-Vannak-e fizikai vagy földrajzi korlátok?
Ki fogja megkapni a levelet? – Érdemes kinyomozni a címzett nevét, beosztását. A „Tisztelt Hölgyem/Uram” is működik, de a címzett neve személyesebbé teszi a mondanivalót.
Asszertivitás a sportban
Időnként a sportolóknak ki kell állni a jogaikért és olyan dolgokért, amik fontosak számukra.
Az asszertivitás kifejezés a személy gondolatainak, érzéseinek és hiedelmeinek az őszinte és egyenes kifejezésére utal, olyan szociális elfogadott módon, amely nem sérti meg, vagy hágja át mások jogait.
Az asszertív válaszminták 4 fő komponenst tartalmaznak:
-szívesség kérésének a képessége,
-pozitív és negatív érzések kifejezésének a képessége,
-a nemet mondás képessége és
-a képesség arra, hogy belekezdjünk, folytassunk és befejezzünk bizonyos beszélgetéseket.
Az embereknek számos okból kifolyólag lehetnek nehézségeik az asszertivitással. Ilyenek lehetnek:
-a szociális következtetések (pl. nem mer szólni azért, mert fél attól, hogy mások mit gondolnak majd vagy, hogy megbánt másokat);-a tudatosság hiánya (pl. soha senki nem tanította meg neki, hogyan legyen asszertív).
-a magabiztosság hiánya (pl. a szocializációs minták és kulturális különbségek befolyása)
-a sebezhetőség (pl. önmaga megismerése negatív következményekkel járhat).
Például, néhány újonc nem mer megszólalni a csapattalálkozókon, mert tart attól, hogy ezáltal rossz színben tűnik fel az idősebbek előtt vagy, hogy úgy fogják gondolni, hogy megzavarta a megbeszélést. A csapattársak tisztelete valami olyasmi, amit ki kell érdemelni, és ez egy folyamat. A csapaton belüli kulturális és szocializációs faktorok szintén befolyásolhatják az asszertivitásra való késztetést. Például egy újonnan érkezett Puerto Rico-i vagy Latin Amerika-i sportolónak kellemetlen lehet Észak- Amerikai környezetben felszólalni.
Az asszertivitás tanult viselkedés, amelynek tökéletesítése sok gyakorlást igényel. A hatékony interperszonális(személyek közötti) készségeket, ilyen az asszertivitás -egy szezon alatt nem lehet megtanulni.Inkább egy olyan széleskörűbb megközelítésre van szükség, amely magába foglal az asszertivitás mellett más mentális tréning készségeket.
Ezek például a célkitűzés, a megküzdéssel kapcsolatos technikák, belső párbeszéd (self- talk) és önmegfigyelési stratégiák. Úgy gondolják, hogy a sportolóknak meg kell tanulniuk a gondolataikat, szükségleteiket, érzéseiket és preferenciáikat pozitív, közvetlen és tapintatos formában kifejezni.
A következő Greenberg- féle DESC forma jó példája annak, hogy hogyan fejezhetik ki magukat asszertívebben az emberek:
(Describe)
Úgy írjuk le a helyzetet, ahogy mi látjuk, fessünk egyfajta verbális képet a
személy viselkedéséről vagy arról a helyzetről, amire reagálunk: „Azt látom, hogy az történik…”;
„Amikor kritizálják a játékomat, azt érzem, hogy…”
(Express)
Fejezd ki a másik viselkedésével vagy a már leírt szituációval kapcsolatos érzelmeidet.
„Amikor ezt csinálod, úgy érzem, hogy…”; „Dühös és frusztrált vagyok, ha a hátam mögött beszélsz rólam.”
(Specify)
Pontosítsd, hogy igazából mit szeretnél, ha megváltozna: „Azt szeretném, ha építő
jelleggel és nem megalázóan jeleznél nekem vissza”; „Értékelném, ha nem beszélnél rólam a hátam mögött”.
(Consequences)
Beszéljünk a várható következményekről: „Ha nem szállsz ki az én dolgomból,
megkérem az edzőt, hogy segítsen tisztázni a helyzetet”.
http://hk.humankinetics.com/JSEP/journalAbout.cfm
További sportpszichológiai tippek a témában: http://www.sportpszichologusok.hu/sport.html
Bejegyezte: sportpszicho
És végül egy nagyon ötletes táblázat arról amiről idáig szó volt . Remélem ezek után könnyebb eligazodni ezekben a látszólag bonyolult, de mégis nagyon egyszerű kérdésekben.
Önmagunk elfogadása |
Környezetünk el nem fogadása |
Agresszív
-
Önbizalom hiánya
-
Mások elfogadásának hiánya
-
Negatív érzések mások iránt
-
Harag és vádaskodás
-
Felsőbbrendűségi érzés
-
Minden helyzetet kontrollálni akar
-
Nem érdekli mások érzése
|
Asszertív
-
Önbizalom, reális önértékelés
-
Mások és önmaga elfogadása
-
Felelősségvállalás
-
Érdeklik mások érzései, gondolatai
-
Őszinte, egyenes
-
Meghallgat másokat
-
Nyíltan kérdez
|
Környezetünk elfogadása |
Manipulatív
-
Önbizalom hiánya, alacsony önértékelés
-
Mások és önmaga elfogadásának hiánya
-
Gyanakvás
-
Őszintétlenség
-
Mások önértékelését is aláássa
-
Depresszió, motiválatlanság
|
Passzív
-
Önbizalom hiánya, alacsony önértékelés
-
Önelfogadás hiánya
-
Negatív érzések önmaga iránt
-
Kisebbségi érzés
-
Önfeladás
-
Lelkiismeretfurdalás
-
Motiválatlanság
|
Önmagunk el nem fogadása |
Üdvözöllek!
Zsolt tegnap felhívta a figyelmünket az értékes írásaidra. Köszönjük, hogy általad gyarapodhatunk.